Úvod » Program > Zdeněk Hostomský hostem Pavlíny Wolfové

23 24 25 26 27 28 29
30 31

Zdeněk Hostomský hostem Pavlíny Wolfové

23.10.2023 | 18:30 h
Zdeněk Hostomský studoval biochemii na Přírodovědecké fakultě a později také dějiny filozofie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V roce 1983 získal doktorát na Ústavu molekulární genetiky Československé akademie věd pod vedením Dr. Zadražila a Dr. Pačeše a rychle se stal jednou z vycházejících hvězd československé molekulární biologie. Ve skutečnosti byl jedním z prvních vědců v zemi, kteří úspěšně klonovali gen.

V letech 1985 - 1986 pracoval na Kalifornském technologickém institutu v Pasadeně. Po návratu do Čech se rozhodl pro emigraci s manželkou a dvěma malými dětmi přes slovinské hory do Itálie a později se dostali přes Rakousko do USA.

V roce 1987 se připojil k firmě Agouron Pharmaceuticals, kde pracoval na enzymech HIV a stal se hlavním výzkumníkem v rámci velkého grantu NIH. Spoluobjevil nelfinavir, jeden z prvních inhibitorů proteázy HIV, který byl zaveden do klinické praxe, a také vedl tým, který analyzoval proteázu viru hepatitidy C jako cíl léčby. Jeho práce v časopise Cell popisující rentgenovou strukturu enzymu umožnila racionální návrh inhibitorů proteázy, které jsou nyní život zachraňujícími léky pro miliony pacientů.

Pokračoval v přinášení inovativních myšlenek a navrhl, inicioval a vedl program objevování léčiv týkajících se PARP, enzymu pro opravu DNA. Hlavní sloučenina tohoto programu byla prvním inhibitorem PARP, který dokončil studii fáze II a byl schválen v roce 2016 jako lék (Rubraca) pro karcinom děložního čípku. Od té doby se inhibitory PARP staly široce využívaným terapeutickým cílem v léčbě rakoviny - v současné době je ve 35 klinických studiích.

Posledních deset let působil Dr. Hostomský jako ředitel Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR v Praze. Kromě dozoru nad základními výzkumnými aktivitami na institutu zřídil specializované výzkumné skupiny, které systematicky sledují komerčně atraktivní sloučeniny pro farmaceutické a diagnostické použití.

Kariéra Zdeňka Hostomského je výjimečným příkladem úspěšné kombinace silných základních výzkumných aktivit s úspěšným vedením v soukromém i veřejném sektoru. Jeho vize, vytrvalost a téměř neomylná intuice z něj udělaly výjimečného vědce a inspirujícího leadra.

Večer bude moderovat Pavlína Wolfová.